start | mindfulness | självkänsla | uppdrag | kontakt


mindfulness


Mindfulness är att vakna upp och se de små sakerna i livet!

Mindfulness eller medveten närvaro är en gammal metod som kommer från Buddismen. Det handlar om att vakna upp och granska vem man är och ifrågasätta sina egna förutfattade meningar om saker och ting. Ett medvetet fokus riktas mot att uppfatta och uppskatta rikedomen i varje ögonblick. Det handlar om att acceptera och att stanna i nuet utan att fly in i framtiden eller leva kvar i det förflutna.  Smärtan från det förflutna kan göra det svårt att stanna kvar i nuet. Då flyr vi in i framtiden eller lever kvar i det förflutna. Mindfulness är att betrakta ögonblicket utan att värdera eller förändra det. Genom att vara medvetet närvarande i nuet kan man också bli friare att välja hur man vill agera på det som händer i tankar, känslor och i kroppen i varje ögonblick. Att bli medveten om vart man är på väg. För det är i nuet du bestämmer hur din framtid kommer att se ut.

Träningen i Mindfulness handlar till stor del om att meditera, andningen är en hjälp till att vara i och uppmärksamma nuet.
Men det finns även andra övningar. Det är ingen quick fix, utan det kräver tid och träning. Efterhand kan det bli något man trivs med och inte vill vara utan.
Att förstå vad Mindfulness är innan man har provat är svårt. Det är som att försöka beskriva smaken på en frukt, för någon som aldrig har smakat den.
Men Mindfulness kan vara ett sätt att hitta tillbaka till sig själv, och till det som är viktigt i livet.

Meditation
Meditation är en metod för att stilla och hejda oss i nuet. Den behöver inte krånglas till, man behöver inte sitta eller ligga på något speciellt sätt, eller försöka uppnå något speciellt tillstånd, man behöver inte ens försöka slappna av. Mindfulness handlar om att upptäcka det som är. Man övar sig på att upptäcka och utforska vad som händer i kroppen, och bli medveten om sina tankar och känslor.
Oftast fokuserar vi våran uppmärksamhet på något. Det kan vara andningen, kroppen, rörelser eller tankar. När vi upptäcker att vår uppmärksamhet har glidit iväg, och det gör den igen och igen, så noterar vi bara var den var, och kommer tillbaka till andningen igen. Efterhand kommer man att uppleva ögonblick av stillhet och korta mellanrum mellan tankarna. Med träning blir dessa ögonblick längre, i takt med att din vakenhet och närvaro skärps.